Regelmatige updates over uw vakgebied?
13 juli 2016 - 181 keer bekeken

Folie specialiteiten

Eerst even kort iets over mezelf. “Ik ben verantwoordelijk voor de Sales bij Plasthill, ik doe veel in specialties en dat doe ik voor Nederland, Engeland en Spanje. Ik hou van nieuwe uitdagingen, dus ik draag graag nieuwe innovaties uit. Ik doe dan de pre-marketing, en word actief bij deze projecten betrokken. Ik heb ook de opleiding NVC Verpakkingskundige Deel 1 gedaan, dat is een belangrijke opleiding in de foodsector. Mijn netwerk is daarmee ook groter in die branche.” En hoe pakken jullie de klantbenadering aan? “We houden van uitdagingen, dus klanten met een verpakkingsprobleem kunnen bij ons terecht: we luisteren en lossen op. Ik ben degene die tussen de klant en de fabriek in staat, ik moet de behoefte van de klant ombouwen naar een product. Ik moet de juiste vragen kunnen stellen, en weten wat de mogelijkheden zijn. Bij de klant betekent het dat je er achter komt hoe, wat en waar. En dat betekent: goed luisteren.”

MOSH MOAH: de oplossing van Plasthill

“MOSH MOAH speelt bij vettige producten die verpakt zijn in karton, zoals cornflakes, pasta’s, etc. Het vet in het product trekt de inkt op de kartonnen verpakking aan, en het karton en de huidige folies houden dat niet tegen. Zelfs de inkt op een doos die tegen de doos met cornflakes aan staat, kan er door trekken.” Rogier Hertogh is Account Manager bij Plasthill, en druk bezig met het oplossen van de problemen rond ‘MOSH MOAH’-stoffen: “Het probleem is al een tijdje geleden geconstateerd, maar er wordt nog niet veel aan gedaan. De overheid zegt dat het niet veel kwaad kan, maar de consument wordt steeds kritischer.” Gelukkig hebben we bij Plasthill de oplossing.

“Er zijn al klanten van Plasthill in de testfase, om uiteindelijk over te stappen naar onze oplossing. We moeten het probleem eigenlijk industrie breed aanpakken, iemand moet de eerste stap nemen. Iedereen moet veranderen of niemand, als maar een deel verandert, blijft het probleem.” Waarom doen andere bedrijven er niets aan? “Dat is vanwege de kosten natuurlijk, je verliest marktaandeel omdat je duurder wordt. Elke kostenverhoging is eentje te veel, zeker in die markt. Het is massaproductie.” En wat doet jullie product dan? “Ons product bevat nylon en geeft barrière tegen de MOAH stoffen in de inkt. Een materiaal als PET heeft ook een goede barrière, maar dat is een duurder proces. Samen met onze leverancier BASF hebben we de juiste samenstelling ontwikkeld.”

Van prepreg tot preegfolies

“Plasthill heeft de breedste en grootste machines in de Oerlemans Groep. Wij kunnen folie tot 10 meter omtrek en vanaf 12 micron dik maken. Plasthill maakt ook als enige in Nederland ‘preegfolies’. Deze leveren we aan onder meer de rubberindustrie. “De rubbermarkt is wat lokaler, maar ook belangrijk: rubbers willen ze naderhand pas hardmaken en daarvoor gebruiken ze preegfolies als release folie. Nog een markt die hard groeit is de composietmarkt, voor ‘body armour’ bijvoorbeeld. Dat kan heel hard worden en het is toch licht. Die eigenschappen zijn erg belangrijk voor de auto en vliegtuigindustrie.

En andere specialiteiten? “In technische folies groeien we hard, daarin ontwikkelen we ook continu, bijvoorbeeld meerlaagse folies met verschillende eigenschappen. Het feit dat we daar heel erg mee bezig zijn is ons succes.

Daarnaast doen we ook veel in brede folies die hun toepassing vinden in het lamineren. Maar we leveren bijvoorbeeld ook aan de glasindustrie en in de tapijtindustrie, waar je brede folies nodig hebt.”

Reacties

Plaats een reactie