Regelmatige updates over uw vakgebied?
23 augustus 2017 - 146 keer bekeken

Stap ik ruim 15 jaar geleden van het werken in staal en chemie over op folie, het verkopen daarvan.
Tsja, niet zo sexy dacht ik toen nog; maar, wel echt anders en daar had ik ook wel behoefte aan; nieuwe wereld en nieuwe uitdagingen; de geur van vers-geëxtrudeerd polyetheen….! Best lekker, eigenlijk.

Een eerste kennismaking met blaas-extrusie, waar gave korreltjes (lijken wel een beetje op pareltjes) onder hogere temperatuur en druk van vast naar vloeibaar gaan om vervolgens als een ogenschijnlijk oneindige buis van weer gestold dun plastic naar de nok van de productiehal te worden getrokken. Om daar dan aan de zijkanten te worden open gesneden en tot 2 identieke rollen folie te worden gewikkeld.

Fascinerend vond ik het en vind ik het nog steeds. De geboorte van PE folie. Flexibel en aan te passen voor een grote veelheid aan verschillende toepassingen. Ik keek opeens toch anders tegen een simpel boterhamzakje aan.
Loop nou eens zoiets binnen als bijvoorbeeld een Appie of een Jumbo; of een bouwmarkt; en kijk dan eens gericht naar alle folie die je dan ziet; welke kant je ook op kijkt, eigenlijk zie je overal wel folie, van prachtig bedrukte eye-catchers (met dank aan onze collega’s bij Oerlemans Plastics, die kunnen tegenwoordig tot 10 kleuren drukken) tot super functionele onbedrukte varianten.

Bij Plasthill richten we ons meer op de productie van folies die je wat vaker in de basis industrie vindt: bijvoorbeeld, om pallets met weet-ik-veel hoeveel verschillende beladingen goed stabiel verpakt en dus beschermd, van A naar B te krijgen. Onze klant blij, zijn klant blij.
Of, toch heel wat anders, een barrière-folie die door zijn samenstelling voorkomt dat gassen vanuit de verpakking verdwijnen (iets dat kopers van deze folie dus willen voorkomen), gemaakt op onze nieuwe 5 laags extruder (een prachtinstallatie).

De folies die we bij Plasthill produceren zijn eigenlijk allemaal specifiek voor een klant gemaakt; onze folies zijn geen eenheidsworst maar dus echt toegesneden. Dat maakt het folie-vak ook leuk: vindt nou maar eens die folie-samenstelling die een schot in de roos is. Een foliereceptuur is technisch ingewikkeld en komt tot stand door samen te werken met de klant, grondstofleverancier, R&D manager en accountmanager.

Eigenlijk raak je in folie nooit uitgeleerd. Wordt vervolgd….:)

Geschreven door Emile Schuitemaker

Reacties

Plaats een reactie