Regelmatige updates over uw vakgebied?
6 juni 2019 - 16 keer bekeken

Hoe kun je de lancering van een nieuw product beter aankondigen, dan door het uitsturen van een geboortekaartje? Met de tekst ‘Iedereen mag het horen, de circulaire krimphoes is geboren!’ liet het Belgische Valipac onlangs weten dat deze ‘eeuwige krimphoes’ een feit is. Als trotse ouders stond Oerlemans Packaging B.V. samen met Wienerberger, Morssinkhof-Rymoplast, Total, Fema en Valipac aan de wieg van deze eerste circulaire en oersterke transportverpakking voor bakstenen.

De geboorte van deze krimphoes is te danken aan een sterk staaltje ketensamenwerking. Die gaat zelfs over onze landsgrenzen heen. Waar wij in Nederland geen afvalfonds voor bedrijfsmatig afval kennen, heeft België daarvoor Valipac. Geïnspireerd door het Clean Site System klopte de Fema (Belgische beroepsvereniging voor professionele handelaren in bouwmaterialen) aan bij Valipac. Samen zijn zij op zoek gegaan naar een manier om de zorgvuldig ingezamelde plastic verpakkingsfolies op bouwplaatsen te recyclen. Daar had ook Wienerberger wel oren naar. Als fabrikant van keramische bouw- en bestratingsmaterialen én grootverbruiker van krimphoezen zocht het bedrijf een ‘closed loop’ hoes om de pallets met bakstenen stevig te verpakken. Morssinkhof is benaderd voor het recyclen van de ingezamelde krimphoezen en Total als leverancier van de benodigde boosters (PE polyethyleen). Zij schakelden de Oerlemans Packaging groep weer in. Aan ons dochterbedrijf Plasthill de taak om uit het recyclaat met booster een nieuwe krimphoes te produceren, die aan alle klanteisen en veiligheidsnormen voor transport voldoet.

Glansrijk geslaagd

Als hoofd R&D en technisch coördinator ben ik halverwege 2018 samen met Total het laboratorium ingedoken, om tot de meest optimale receptuur voor deze circulaire hoes te komen. Na de verschillende prototypes ligt er nu een krimphoes die gemaakt is uit 50% regeneraat en 50% nieuwe grondstoffen. Daar is 30% booster aan toegevoegd om zo de materiaaleigenschappen op te krikken en homogener te maken. En wat mij betreft zit daar zeker nog ruimte in. Ook met minder booster en meer regeneraat kunnen we nog steeds een verpakking maken die de tests glansrijk doorstaat.

Andere branding

Puntje van aandacht is nog wel de bedrukking van de huidige krimphoezen. Als marketinginstrument een essentieel onderdeel van de verpakking, maar voor de recycling is het helaas veel minder positief. Bedrukte hoezen komen in de gemengde inzamelstroom terecht en moeten er tijdens de sortering uitgehaald worden. Met elkaar denken we nu na over andere oplossingen. Zoals bijvoorbeeld gebruik van een PE-etiket of een bedrukte

reksleeve rondom de onbedrukte hoes. Deze sleeves zijn gemakkelijk te verwijderen en kunnen zo relatief simpel op de bouwplaats van de krimphoes gescheiden worden voor recycling. Ons dochterbedrijf Frisiapack is dé specialist op het gebied van reksleeves, hun expertise komt hierbij dus uitstekend van pas.

Absoluut navolging

Als Oerlemans geloven wij heel sterk in de kracht van ketensamenwerking. Wij zien het als absolute vereiste om de circulaire economie echt op gang te brengen. Dit project toont het ook aan. Het is een mooi voorbeeld hoe we met zes ketenpartners een gemeenschappelijke doelstelling hebben die uiteindelijk voor iedere partij afzonderlijk ook voordelen oplevert. Het is zeker de bedoeling dat dit project navolging krijgt bij andere sectoren waar krimphoezen en –folies als secundaire verpakking gebruikt worden en hetzelfde circulaire circuit kunnen volgen. En hoewel ons Nederlandse afvalsysteem iets anders werkt, biedt de circulaire krimphoes ook hier ongekende mogelijkheden. Laten we daar met elkaar niet langer omheen draaien of ingewikkeld over doen!

Geschreven door Patrick Verschaeren

 

Reacties

Plaats een reactie